Tapahtumatuotanto Nero on vuoden 2021 keväällä, keskellä koronapandemiaa, perustettu turkulainen tapahtuma- ja erityisesti tietovisatuotantoon keskittyvä palveluntarjoaja.
Päävastuullisena visan tuottajana toimii Tommi Laitinen, joka on koulutukseltaan graafisen julkaisun ja videoeditoinnin sekä akateemisesti kulttuurintutkimuksen, erityisesti sosiaalipsykologisesta näkökulmasta sekulaaristen eli maallisten uskomusjärjestelmien ja addiktioiden asiantuntija. Hänen keskeneräisen väitöstutkimuksensa aiheena on ideologioiden vaikutus sijoittamiseen, taloudelliseen riskinottoon ja algoritmien toimintaan. Tietovisojen tuotantoon hän osallistui ensimmäisen kerran vuonna 2007, ja hän on tuottanut tietovisoja vuodesta 2008: alun perin musiikkitietovisoja aina Suomenmestaruusvisoihin asti.
Vuosien kuluessa tuotantoon ovat kuuluneet mm. kaupunki-, elokuva-, urheilu-, viihde- ja yleistietovisoja. Sekaan mahtuu myös tilauksesta visoja pikkujouluihin, synttäreille, polttareihin ja yritysten työhyvinvointipäiviin. Vuodesta 2017 lähtien tuotantoon ovat kuulunut ns. Nero-sarja, jonka päätuote on yleistietovisa Yleisnero, josta löytyy nykyään kolme eri vaikeustasoa. Muuta pääasiallista visatuotantoa ovat erilaisen musiikkitietovisat, viihdevisa ja urheilutietovisa.
Nero-sarjan kehitykseen on vaikuttanut aktiivisesti se, että kaikki tuotantoon osallistuneet Laitisesta lähtien, ovat itse aktiivisia visailijoita. Tämän pohjalta ovat hioutuneet mm. visan säännöt kuin myös eri visojen vaikeusasteet. Vain aktiivisella visailemisella voi ymmärtää, mitkä visakysymykset ovat liian vaikeita, mitkä helppoja, ja miten eri vaikeustasojen visoja tulee tuottaa. Tämä ymmärrys on kasvanut jatkuvassa vuoropuhelussa ja -vaikutuksessa niin visailijoiden kuin visoja tilaavien yritysten kanssa.
Visatuotannon ytimessä on se, että visoja on vuosikausia tuotettu enemmän sydän kuin talous edellä. Tästä syystä palvelua on haluttu kehittää nimenomaan visailijoita varten, eikä niinkään niitä tilaavia yrityksiä varten, koska jos visat miellyttävät visailijoita - se tulee näkymään myös visoja tilaavien yritysten tuloksessa.
Visatuottajan visameriittejä
- neljä musiikkitiedon SM-visaa (tuotanto ja juonto) ja yli 250 erittäin laajaa ja vaikeaa QuizOn? -musiikkitietovisaa (tuotanto ja juonto, noin 30 000 eri musiikkinäytettä vuosien kuluessa)
- satoja eri tyyppisiä visoja yleistiedosta urheiluun, viihteeseen ja paikallistuntemukseen (tuotanto ja juonto erityisesti musiikkitietovisat sekä yleistietovisat)
- yksityistilaisuuksiin räätälöityjä visapalveluita (ainejärjestöjen pikkujouluihin, polttareihin, syntymäpäiville ja yhtiöiden illanviettoihin)
- kaksinkertainen Baaripähkinän Suomenmestari ja lukuisten muiden visojen voitto, vahvuutena musiikki ja viihde; mitalisijoja myös SM-musiikkitietovisoissa.
Visojen tuotannon logiikka
Tarkoitus on tuottaa ensisijaisesti viihteellistä ja haastavaa ohjelmaa baarien sekä ravintoloiden asiakkaille pysyvästi edulliseen hintaan. Toissijaisesti viihdettä tuotetaan yksityistilaisuusiin ja vaikkapa muiden tapahtumien yhteyteen.
Tuotannon päätarkoitus ei ole ollut alkujaan taloudellinen voitto ja visat tehdään edelleen sydämen ilosta sekä halusta tuottaa arjen vastapainoksi viihdettä. Visatuotanto ja graafinen ilme on haluttu pitää tietoisesti yksinkertaisena, koska pitkällisen visailukokemuksen, palautteiden ja kyselyjen tulos on osoittanut kerrasta toiseen, että tietovisoissa räiskyvyys, meteli, värikkyys ei ole ensisijaisesti tavoiteltava asia. Laatua mitataan tietovisoissa aina erilaisilla parametreillä kuin mihin liike-elämässä on muuten totuttu.